Huis aanpassen

Aanvallen kunnen tot verwondingen leiden, bijvoorbeeld door vallen en branden aan hete bronnen. Welke voorzorgsmaatregelen nodig zijn hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld het type aanvallen.

Die situatie kan door de tijd heen variëren. Wellicht is het nodig om periodiek de veiligheidssituatie opnieuw te bekijken.

Voorzorgsmaatregelen

Epilepsiecentrum SEIN heeft een 'checklist ‘Wonen, epilepsie en risico’.  Hoewel al uit 2010, de inhoud geeft nog steeds  veel praktische voorbeelden en adviezen om de situatie in huis veiliger te maken.

Het kan zijn dat voorzorgsmaatregelen zoals beschreven in de checklist ‘Wonen, epilepsie en risico’ niet (meer) volstaan en dat er ingrijpender maatregelen nodig zijn. Bijvoorbeeld de beslissing om ‘beneden’ te gaan wonen, omdat  zelfstandig traplopen niet verantwoord meer is met het oog op een mogelijke aanval.

Een verbouwing zal wellicht nodig zijn. Velen hebben dit al gedaan. De vader/architect van twee meervoudig complex gehandicapte zonen heeft zijn deskundigheid en ervaring gebundeld op een speciale website woningaanpassing info & advies.

Hulp bij aanvragen

Voor het aanvragen van meer ingrijpende maatregelen, zoals het aanpassen van een badkamer of keuken, of het aanbouwen van een slaapkamer op de begane grond kan je onder andere terecht bij de volgende organisaties. Zij kunnen u de weg wijzen, bijvoorbeeld bij een aanvraag bij de gemeente.

• MEE in uw buurt
  • Epilepsieconsulenten of Epilepsieverpleegkundigen