Solliciteren met epilepsie

Hoe en waar vind jij een geschikte baan en hoe ga je een sollicitatiegesprek in?

Wat zeg ik wel/niet tijdens een sollicitatie

Een werkgever mag tijdens een sollicitatiegesprek niet vragen naar jouw gezondheid

Het algemene advies is dan ook om tijdens het eerste gesprek de epilepsie niet te benoemen zolang het geen invloed directe heeft op uitoefening van de functie. Je hebt bijvoorbeeld alleen nachtelijke aanvallen of bent door je medicatie aanvalsvrij. Je kan er vervolgens voor kiezen om dit tijdens een tweede gesprek wel te doen, wanneer je denkt dat dit verstandig is gezien de mate van invloed van epilepsie op jouw dagelijks leven.

Indien je niet aanvalsvrij bent is het wel te adviseren dit te melden aan je werkgever zodat hij of zij er rekening mee kan houden. Als je een aanval krijt zonder dat iemand op jouw werk weet dat je epilepsie hebt kan voor je collega's erg schikken zijn en mogelijk een gevaarlijke situatie opleveren. Daarnaast zal jouw werkgever waarschijnlijk niet erg blij zijn dat je het niet hebt gemeld.

Een baan zoeken

De meeste mensen met epilepsie kunnen zonder enige beperking hun functie uitoefenen. Dit is vaak makkelijker als je met medicatie aanvalsvrij bent of alleen nachtelijke aanvallen hebt.

Maar helaas is dit voor iedereen zo eenvoudig. Indien epilepsie voor jou een probleem oplevert in het zoeken naar een baan, kunnen onderstaande websites misschien handig zijn.

SEIN (Stichting Epilepsie Instellingen Nederland)

SEIN werkt samen met Bureau Arbeid, een jobcoachorganisatie en re-integratiebureau. Bureau Arbeid verzorgt re-integratie- en jobcoachtrajecten speciaal voor mensen met epilepsie. Zij ondersteunen mensen bij het vinden en behouden van werk, geven voorlichting en helpen bij het maken van een beroepskeuze.

Kempenhaeghe

Als je kampt met arbeidsproblemen die samenhangen met de epilepsie kun je voor hulp terecht bij Kempenhaeghe. Samen met een maatschappelijk werker, arbeidsconsulent en/of een psycholoog ga je op zoek naar antwoorden op jouw vragen, je persoonlijke toekomst en/of jouw mogelijkheden op het gebied van scholing en arbeid. Kempenhaeghe werkt samen met onderwijscentrum De Berkenschutse. Kempenhaeghe biedt ook een sollicitatietraining aan voor mensen met epilepsie.

Werken met een beperking

Deze website speciaal voor jongeren biedt antwoord op de volgende vragen:

• Waar kan je zoeken naar banen?
  • Hoe schrijf je een brief, vermeld je je beperking of niet?
  • Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?
  • Hoe ga je je gesprek voeren, hoe vermeld je je beperking?
  • Hoe leg je je collega’s uit hoe jij werkt?

Op eigen benen

Dit is een uitgebreide website voor jongeren met chronische aandoeningen en lichamelijke beperkingen in de transitiefase (en voor ouders en professionals). Onder ‘werk’ vind je informatie over de volgende thema’s:

• Werk vinden (solliciteren, bemiddeling)
  • Wat wil ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat vertel je?
  • Wetgeving
  • Nog veel meer internetsites

Emma at Work

Uitzendbureau voor jongeren met een chronische ziekte of lichamelijke beperking.

werk.nl

Een jobcoach via het UWV begeleidt mensen op weg naar een baan. Heeft iemand een nieuwe baan gevonden? Dan geeft hij als het nodig is persoonlijke ondersteuning bij het werken. De arbeidsdeskundige beoordeelt hoeveel persoonlijke ondersteuning iemand nodig heeft en wat er vergoed wordt. Je komt in aanmerking voor een jobcoach als je langdurig problemen ondervindt bij het vinden van werk. Om dit te beoordelen, doet een arts van het UWV soms onderzoek naar de situatie.

Werk hoe zit het?

Handige website met heel veel informatie over werk.

Nog steeds vragen?

Neem dan eens contact op met onze Epilepsie Advieslijn. Wij kunnen met je meedenken. Bel naar: 085 – 130 32 34 op werkdagen van 10:00 tot 20:00 of stuur een e-mail naar voorlichting@epilepsievereniging.nl

Tekstwijziging of aanvulling voorstellen

Tekstsuggestie maken