Werk

In het algemeen geldt dat mensen met epilepsie gewoon kunnen werken. Wat voor soort werk hangt sterk af van de soort baan, het type aanvallen en de impact die u van de epilepsie en medicatie ondervindt.

De volgende projecten, organisaties en instellingen bieden informatie en begeleiding aan, om aan het werk te komen en te blijven, vaak speciaal gericht op jongeren.

Werken met een beperking

Deze website speciaal voor jongeren biedt antwoord op de volgende vragen:

• Waar ga je zoeken naar banen?
  • Hoe schrijf je een brief, vermeld je je beperking of niet?
  • Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?
  • Hoe ga je je gesprek voeren, hoe vermeld je je beperking?
  • Hoe leg je je collega’s uit hoe jij werkt?

Meer informatie:

Op eigen benen posterOpeigenbenen.nu

Op deze website voor jongeren staat informatie over onderwerpen als werk vinden, wat wil ik, wat kan ik, wat vertel ik … en veel verwijzingen naar andere handige websites.

Wijzer met Welder

Bij Wijzer met Welder kan men terecht voor:

• onafhankelijke informatie, advies en coaching over gezondheid, ziekte en werk
    o.a. de brochure ‘Solliciteren en gezondheid, beter zwijgen of verstandig spreken’
  • de ‘WAI-test’ doen waarmee u uw werkvermogen in beeld krijgt
  • informatiebladen die kunnen helpen bij alle denkbare situaties bij werken of werk verkrijgen
  • coaching

Epilepsiefonds

Voor informatie over onder meer solliciteren en de gang van zaken rondom een medische keuring kan bij het Nationaal Epilepsie Fonds de brochure ‘Epilepsie en werk’ worden besteld.

Wat kunnen de epilepsiecentra doen voor mensen met epilepsie?

SEIN (Stichting Epilepsie Instellingen Nederland)

SEIN werkt samen met Bureau Arbeid, een jobcoachorganisatie en re-integratiebureau. Bureau Arbeid verzorgt re-integratie- en jobcoachtrajecten speciaal voor mensen met epilepsie. Zij ondersteunen mensen bij het vinden en behouden van werk, geven voorlichting en helpen bij het maken van een beroepskeuze.
Lees meer op de website van SEIN.

Kempenhaeghe

Mensen met epilepsie die kampen met arbeidsproblemen die samenhangen met de epilepsie kunnen voor hulp terecht bij Kempenhaeghe. Samen met een maatschappelijk werker, arbeidsconsulent en/of een psycholoog wordt op zoek gegaan naar antwoorden op vragen, de persoonlijke toekomst en/of mogelijkheden op het gebied van scholing en arbeid. In dit kader werkt Kempenhaeghe samen met onderwijscentrum De Berkenschutse. Kempenhaeghe biedt ook een sollicitatietraining aan voor mensen met epilepsie.

Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de afdeling Maatschappelijk Werk van Kempenhaeghe, tel. 040 – 227 91 93.

Brochures

Een jobcoach

Een jobcoach begeleidt mensen op weg naar een baan. Heeft iemand een nieuwe baan gevonden? Dan geeft hij als het nodig is persoonlijke ondersteuning bij het werken. De arbeidsdeskundige beoordeelt hoeveel persoonlijke ondersteuning iemand nodig heeft en wat er vergoed wordt. Mensen met epilepsie komen in aanmerking voor een jobcoach als zij langdurig problemen ondervinden bij het vinden van werk. Om dit te beoordelen, doet een arts van het UWV soms onderzoek naar de situatie. Lees meer op de website van het UWV.

Forums

Epilepsie Advieslijn

Ondervindt u problemen met het vinden van werk of om uw baan te behouden, neem contact op met Advieslijn. Wij kunnen met u meedenken. Bel naar: 030 – 6344 069.