Calculator voor ketogeen dieet

Eindelijk is er een handige calculator voor het berekenen van een ketogene maaltijd. De KetoCalculator.
Deze is ontwikkeld door een aantal diëtisten in samenwerking met Nutricia, die al jaren een assortiment medische voeding heeft dat geschikt is voor ketogeen dieettherapie.
Met de KetoCalculator bereken je nu heel eenvoudig voor elke maaltijd de juiste hoeveelheid vet, eiwit en koolhydraten. Hiermee is het gemakkelijker om op basis van losse ingrediënten zelf een maaltijd te berekenen.

Bij moeilijk behandelbare epilepsie is ketogeen dieettherapie een erkende optie. Ketogeen dieettherapie bevat veel vet en weinig eiwitten en koolhydraten. Het wordt steeds meer toegepast aangezien het bij de helft van de patiënten met moeilijk behandelbare epilepsie tot een vermindering van de epileptische aanvallen kan leiden. Een aantal kan zelfs aanvalsvrij worden. De epilepsiecentra en bijna alle academische ziekenhuizen hebben ervaring met deze dieettherapie, zowel bij zuigelingen, kinderen als volwassenen.

KetoCafé

Vorig jaar heeft Nutricia ook een receptenplatform ontwikkeld: KetoCafé. Het geeft inspiratie voor ketogene maaltijden en als je inlogt kan je recepten delen of reacties plaatsen. Heb je zelf leuke recepten, dan kan je deze indienen en voor meer mensen toegankelijk maken. Kijk op www.ketocafe.nl.

Diëtisten die ervaring hebben met ketogeen dieettherapie verstrekken de inlogcodes voor het KetoCafé en de KetoCalculator.
Wil je meer weten over ketogeen dieettherapie? Bespreek het met je arts of diëtist.

Nightwatch ervaringen

Sinds kort is de Nightwatch beschikbaar. Het apparaat voor nachtelijke aanvalsdetectie bij mensen met epilepsie. Gedurende de ontwikkeling waren de ervaringen al positief. Maar hoe is dat nu voor mensen die het apparaat gebruiken? David van Batum … [Continue reading]

Blog over epilepsie chirurgie van Wen Xin

Wat kan je verwachten als je het traject van epilepsie chirurgie in gaat? Wen Xin van der Linden schreef haar persoonlijke ervaringen op in een blog die wij de komende weken delen.    Tijdens de ziekenhuisopname in het UMC Utrecht heb ik elke … [Continue reading]