Lintjes voor EVN vrijwilligers

Joke is, vanuit haar eigen ervaring als vrouw die zelf epilepsie had, een zeer stimulerend voorbeeld voor anderen. Zij zet zich al 27 jaar lang, gemiddeld 30 uur per maand op indrukwekkende wijze in als vrijwilliger voor de EVN. Zo heeft Joke een belangrijke bijdrage geleverd aan de oprichting en ontwikkeling van gewest Noordwest, waar zij ruim 15 jaar zowel voorzitter als kartrekker van is geweest. Daarnaast organiseerde zij meerdere activiteiten van informatiebijeenkomsten met workshops tot het Epilepsie Cafรฉ in Amsterdam die nu, ruim 5 jaar later, nog steeds actief is!

Joke is altijd bereid om naar mensen met epilepsie en hun naasten te luisteren en op basis van hun vragen of problemen hen van advies te dienen. Zo heeft zij in de afgelopen 27 jaar als ervaringsdeskundig telefonische advieslijnvrijwilliger naar schatting enkele duizenden telefoontjes behandeld. Tot op de dag van vandaag is zij actief bij de Epilepsie Advieslijn van de EVN, waar mensen terecht kunnen met vragen over epilepsie en alles wat daarmee verband houdt. Binnen de Epilepsie Advieslijn begeleidt Joke, als buddy, nieuwe vrijwilligers.

Verder heeft Joke zolang als zij vrijwilliger bij de EVN is, diverse gespreksgroepen begeleid voor mensen met epilepsie en hun naasten. En geeft zij ongeveer 20 jaar landelijke voorlichting aan bijvoorbeeld EHBO, BHV, ROCโ€™s (verpleegkundige opleidingen). Dit laatste geschiedt in samenwerking met het #Epilepsiefonds (EF) waar zij tevens in het begin als vrijwilliger en later als 1e leidinggevende de vakantiebegeleiding verzorgde.

Het mag helder zijn dat vanaf 1991 tot op de dag van vandaag mevrouw Joke Govers een enorme toegevoegde waarde heeft als directe (ervaringsdeskundige) vertegenwoordiger van de belangen en positie van mensen die epilepsie hebben en hun naasten.

Frans Baars ook koninklijk onderscheiden

Ook de heer Frans Baars, heeft een Koninklijke onderscheiding ontvangen voor zijn werkzaamheden als vrijwilliger de afgelopen jaren waaronder voor de EVN.

Joke Govers
Onderscheiding Joke Govers