PNEA / PPEA

Aanvallen komen niet altijd door epilepsie. Psychische spanningen kunnen ook aanvallen veroorzaken die op epilepsie lijken. Deze aanvallen heten Psychogene Niet-Epileptische Aanvallen (PNEA; in het Engels PNES). Psychogeen wil zeggen: door psychische factoren.
Ze worden ook wel spanningsaanvallen of Psychogene Pseudo-Epileptische Aanvallen (PPEA) genoemd.

Diagnose PNEA / PPEA’s

Of een aanval epileptisch is of niet kan een neuroloog zien aan de verschijnselen tijdens de aanval (met video-monitoring) in combinatie met het EEG. Het is erg belangrijk dat vastgesteld wordt of er sprake is van epilepsie of PNEA. Anti-epileptica helpen namelijk niet bij PNEA. Epilepsie en PNEA kunnen ook samen voorkomen.

Behandeling van PNEA / PPEA’s

‘PNEA’ is zeker geen aanstellerij. De aanvallen zijn een serieus signaal dat iemand te veel spanningen heeft. Vaak zijn mensen met PNEA zich niet bewust van die overbelasting. Om uit te zoeken wat de oorzaak is van de spanningen krijgt u een uitgebreid psychologisch onderzoek. In de behandeling gaat u met een psycholoog aan de slag met de oorzaken. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn:

• negatieve gevoelens leren herkennen en uiten
  • overvraagd worden: er wordt meer van u gevraagd dan u aan kunt of prettig vindt. Hoe voorkomt u dit?
  • te hoge eisen stellen aan uzelf. Hoe voorkomt u dat?
  • leren ontspannen
  • ervaringen uit het verleden waar u nog last van hebt

De informatie over PNEA is afkomstig van de websites van SEIN (Stichting Epilepsie Instellingen Nederland) en Kempenhaeghe.

Meer informatie over PNEA / PPEA