Je eigen zorg regelen

Op www.welkezorghebiknodig.nl staat een vragenlijst, waarmee je zelf een goed overzicht kunt krijgen van je persoonlijke situatie. Dat is handig, want bij het aanvragen van een indicatie wordt alleen gekeken naar wat je niet kunt, terwijl veel jongeren juist gewend zijn te kijken naar wat ze wel kunnen.

Bij het invullen van de vragenlijst word je uitgedaagd om al na te denken over mogelijke oplossingen. Het is goed om die zelf al op een rijtje te hebben. De indicatiesteller is immers geen hulpverlener, hij of zij maakt uitsluitend de balans op van de zorg die iemand zegt nodig te hebben. Daarom wordt op de site uitgelegd hoe je je het beste kunt voorbereiden op een aanvraag, er zijn tips en voorbeelden, en moeilijke woorden worden uitgelegd. Ook voor ouders is er een vragenlijst, voor het geval je thuiswoont of prettig vindt het samen te doen.

Op de site wordt benadrukt dat het belangrijk is om niet alleen aan te geven wat je op dit moment nodig hebt, maar ook wat je misschien binnenkort wilt leren. Met de hulp en zorg die je aan kunt vragen kun je vast rekening houden met je plannen voor de toekomst. Juist dan is belangrijk om precies de juiste zorg te krijgen.

Het verhaal van Linda … met begeleiding gymnasium gehaald!

“Het aanvragen van een indicatie om hulp en begeleiding te krijgen is ontzettend ingewikkeld,” vertelt Linda Breel (18). Linda heeft net het gymnasium afgerond. Haar schooltas wappert vrolijk aan een vlag buiten het raam, binnen hangt een prachtige galajurk klaar voor het eindexamengala waar ze vanavond naar toe gaat. Linda is autistisch, acht jaar geleden werd voor het eerst haar indicatie gesteld. Vanzelfsprekend verandert haar situatie nu zij eindexamen heeft gedaan. Een nieuwe indicatiestelling was dus nodig.