Werk

Jongeren vinden meer onderwerpen bij Jongeren »

In het algemeen geldt dat mensen met epilepsie gewoon kunnen (blijven) werken. Wat voor soort werk hangt sterk af van de soort baan, het type aanvallen en de impact die u van de epilepsie en medicatie ondervindt.

Het is echter niet altijd makkelijk om aan het werk te komen of te blijven. Aanvallen kunnen u parten spelen, maar ook concentratieproblemen, tempo, vermoeidheid of gevoelde druk.

Informatie en begeleiding

De volgende organisaties en instellingen bieden informatie en begeleiding aan, om aan het werk te komen en te blijven en over verzekeringen en uitkeringen (in relatie tot werk).

Brochure van het Epilepsiefonds ovrwerkBrochure ‘Epilepsie en werk’

Voor informatie over onder meer solliciteren en de gang van zaken rondom een medische keuring kunt u bij het Epilepsie Fonds de brochure ‘Epilepsie en werk’ bestellen.

Wat kunnen de epilepsiecentra voor u doen?

Kempenhaeghe

Als u kampt met arbeidsproblemen die samenhangen met de epilepsie kunt u voor hulp terecht bij Kempenhaeghe. Samen met een maatschappelijk werker, arbeidsconsulent en/of een psycholoog gaat u op zoek naar antwoorden op uw vragen, uw persoonlijke toekomst en/of uw mogelijkheden op het gebied van scholing en arbeid. In dit kader werkt Kempenhaeghe samen met onderwijscentrum De Berkenschutse. Kempenhaeghe biedt ook een sollicitatietraining aan voor mensen met epilepsie.

Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de afdeling Maatschappelijk Werk van Kempenhaeghe, tel. 040 – 227 91 93.

Meer informatie:

SEIN (Stichting Epilepsie Instellingen Nederland)

SEIN werkt samen met Bureau Arbeid, een jobcoachorganisatie en re-integratiebureau. Bureau Arbeid verzorgt re-integratie- en jobcoachtrajecten speciaal voor mensen met epilepsie. Zij ondersteunen mensen bij het vinden en behouden van werk, geven voorlichting en helpen bij het maken van een beroepskeuze.
Lees meer op de website van SEIN.

Annemieke Swart, arbeidsconsulent, geeft aan waarvoor je terecht kunt bij Bureau Arbeid van SEIN.

Ellen Slootweg vertelt onder meer over wat je bij een sollicitatie wel en wat je niet vertelt, en wanneer … Ellen is arbeidsconsulent bij epilepsiecentrum SEIN, Stichting Epilepsie Instellingen Nederland.

Wijzer met Welder

Bij Wijzer met Welder kunt u onder meer terecht voor:

• onafhankelijke informatie, advies en coaching over gezondheid, ziekte en werk
    o.a. de brochure ‘Solliciteren en gezondheid, beter zwijgen of verstandig spreken’
  • de ‘WAI-test’ doen waarmee u uw werkvermogen in beeld krijgt
  • informatiebladen die u kunnen helpen bij alle denkbare situaties bij werken of werk verkrijgen
  • coaching

Werken met een beperking

Deze website speciaal voor jongeren biedt antwoord op de volgende vragen:

• Waar ga je zoeken naar banen?
  • Hoe schrijf je een brief, vermeld je je beperking of niet?
  • Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?
  • Hoe ga je je gesprek voeren, hoe vermeld je je beperking?
  • Hoe leg je je collega’s uit hoe jij werkt?

Opeigenbenen.nu

Op deze website voor jongeren vind je informatie over onderwerpen als werk vinden, wat wil ik, wat kan ik, wat vertel ik … en veel verwijzingen naar andere handige websites.

Een jobcoach

Een jobcoach begeleidt mensen op weg naar een baan. Heeft iemand een nieuwe baan gevonden? Dan geeft hij als het nodig is persoonlijke ondersteuning bij het werken. De arbeidsdeskundige beoordeelt hoeveel persoonlijke ondersteuning iemand nodig heeft en wat er vergoed wordt. U komt in aanmerking voor een jobcoach als u langdurig problemen ondervindt bij het vinden van werk. Om dit te beoordelen, doet een arts van het UWV soms onderzoek naar de situatie.

Epilepsie Advieslijn

Ondervindt u problemen met het vinden van werk of om uw baan te behouden, neem contact op met Advieslijn. Wij kunnen met u meedenken. Bel naar: 030 – 634 40 69.