Hoger beroep tegen vrijspraak bestuurder met epilepsie

foto van stuurHet Openbaar Ministerie (OM) in Breda gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Breda over een bestuurder met epilepsie. De rechtbank sprak de automobilist, die twee jaar geleden in Werkendam een dodelijk ongeluk veroorzaakte, vorige maand vrij. Het OM is het daar niet mee eens.

In tegenstelling tot de rechtbank vond de officier van justitie wel dat de bestuurder schuldig was aan het ongeluk. Dat maakte zij duidelijk bij de behandeling van de strafzaak. De bestuurder was in het bezit van een beperkt rijbewijs (code 101). Hij had zijn laatste epilepsieaanval, ruim vier maanden voor het ongeluk, niet alleen bij zijn neuroloog moeten melden, maar ook bij het CBR. Als hij dat had gedaan, had hij zes maanden niet mogen rijden in plaats van de drie maanden die zijn neuroloog hem had geadviseerd.

Zo’n meldplicht bestaat op dit moment niet. Het OM en de Epilepsie Vereniging Nederland zouden graag zien dat er wel een meldplicht komt. Dat zou alle partijen juridisch meer houvast bieden.

Lees ook het vorige bericht over deze rechtszaak »