Gezocht: gebruikers medicijn Depakine

Voor een journalistiek onderzoek zijn wij op zoek naar vrouwen die in de periode van 2000 tot nu het medicijn Depakine hebben geslikt tijdens hun zwangerschap.

In de afgelopen twee jaar is bekend geworden dat gebruik van het middel tijdens de zwangerschap in 40% van de gevallen kan lijden tot gedragsstoornissen bij het ongeboren kind zoals adhd, autisme en in 11% van de gevallen tot afwijkingen als een open ruggetje, hart en nierproblemen. In Frankrijk is er inmiddels door 10.000 slachtoffers een rechtszaak aangespannen tegen de fabrikant van het medicijn omdat de bijwerkingen al in de jaren 80 bekend hadden moeten zijn.

Inmiddels is bekend dat het medicijn ook na die tijd in Nederland is voorgeschreven aan zwangere vrouwen. Heb jij of ken jij iemand die het middel heeft geslikt tijdens haar zwangerschap. Neem dan contact op met Marije Veerman, veerman.marije@gmail.com . Anoniem blijven is een optie.

De Epilepsie Vereniging Nederland heeft geen rol in dit onderzoek. Wij bemiddelen uitsluitend tussen de journaliste en onze leden.