Extra voorlichting bij gebruik medicijnen met valproaat

zwanger

BRON: College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG)

Nederland krijgt voor het eerst waarschuwingspictogram op medicijnverpakking

Vrouwen die valproaat gebruiken krijgen extra voorlichting om zwangerschappen te voorkomen. Uit Europees onderzoek blijkt dat de voorlichting van de gebruiksters op dit moment beter kan. Het voorkomen van zwangerschappen bij deze vrouwen is nodig omdat kinderen dan een hogere kans hebben op bepaalde ontwikkelingsstoornissen en aangeboren afwijkingen. Er komt onder andere een patiëntenherinneringskaart en een visuele waarschuwing (pictogram) op de verpakking. Dit is de eerste keer dat er in Nederland een waarschuwingspictogram op een medicijnverpakking komt.

Valproaat (natriumvalproaat, valproïnezuur, valproaatseminatrium en valpromide) wordt gebruikt om epilepsie en bipolaire stoornis te behandelen. Uit eerder onderzoek blijkt dat kinderen die in de baarmoeder aan valproaat worden blootgesteld, 10 procent kans hebben op aangeboren afwijkingen en 40 procent kans hebben op ontwikkelingsstoornissen.

Advies voor patiënten

Vrouwen die nu valproaat gebruiken en zorgen of vragen hebben, wordt geadviseerd contact op te nemen met hun arts.

Reactie Epilepsie Vereniging

De afgelopen twee jaar hebben wij, vanuit onze ervaringsdeskundigheid als patiëntenvereniging,  hierover geregeld ons advies gegeven aan het CBG. Wij zijn dan ook zeer tevreden met dit resultaat en zien dit als weer een  stap naar betere patiëntenvoorlichting.

Lees het volledige bericht op de website van het CBG