Bijtanken zonder zorgen

Familie Bogaarts over logeren op Kempenhaeghe

“Wij hebben een zoontje van zeven jaar oud met een complexe partiële vorm van epilepsie in de frontale hersenkwab (niet aanvalsvrij) in combinatie met een verstandelijke beperking / ontwikkelingsachterstand.

Hij is inmiddels bijna twee jaar patiënt van Kempenhaeghe te Heeze. Door de vorm epilepsie die ons zoontje heeft en de bijwerkingen van de medicatie die hij daarvoor moet gebruiken is er ook sprake van gedragsproblematiek en heel druk gedrag. Naast het permanent toezicht dat hij nodig heeft i.v.m. epileptische aanvallen en een stuk persoonlijke verzorging, heeft hij enorm veel behoefte aan structuur, duidelijkheid en begrenzing. Dus we kunnen spreken van een zorgintensief kind. Hij is het jongste kind in ons gezin. Hij volgt speciaal onderwijs op de Berkenschutse (op het terrein van Kempenhaeghe in Heeze). Het terrein dat Kempenhaeghe tot haar beschikking heeft is op zich al ideaal voor een kind, ze kunnen alle kanten op in absolute veiligheid en ze hebben meer dan voldoende om zich te vermaken.

Eens per maand een weekend

Naast alle professionele zorg die Kempenhaeghe hem en ons biedt tijdens en ook buiten de opnames om, bieden zij ook de mogelijkheid tot logeeropvang. Deze logeeropvang kan ook ingekocht worden door externe personen al dan niet met epilepsie en is dus niet alleen voor patiënten van Kempenhaeghe zelf. Hier maakt ons zoontje gebruik van, in ieder geval eens per maand een heel weekend, en wanneer het aangeboden wordt ook een deel van schoolvakanties.

Voor ons zoontje is deze logeeropvang laagdrempelig omdat hij alle medewerkers in de verzorging en begeleiding kent, en ook een groot aantal van de overige personeelsleden. Hetzelfde geldt voor sommige cliënten van Kempenhaeghe en/of de Berkenschutse. Het terrein van Kempenhaeghe en hun werkwijze kent hij op zijn duimpje.

Veilig op verschillende fronten

Buiten dat aspect is de zorg en de begeleiding die Kempenhaeghe biedt van buitengewoon professioneel nivo. Op elke slaapkamer is cameratoezicht aanwezig, maar ook in de overige ruimtes zoals b.v. speelkamers. Er is 24-uurs wacht dus ook s’nachts wordt op de schermen gekeken. Altijd is voldoende personeel aanwezig met het oog op de grootte van de groep cliënten. Wanneer er door b.v. ziekte onzekerheid is over het aantal mensen personeel (wat gelukkig zelden voorkomt), dan wordt dit kenbaar gemaakt en overlegd met ons als ouders of we hem toch willen brengen of liever niet en willen overslaan. Algemene ruimtes zoals een badkamer en een ruimte waar fietsen, skelters etc. staan, zijn op slot en kunnen alleen door het personeel worden geopend.

De zorg die Kempenhaeghe biedt m.b.t. epilepsie is in onze beleving de beste zorg die we maar kunnen wensen voor ons kind. Mocht hem onverwachts iets overkomen tijdens een logeerweekend dan kan hij in geen betere handen zijn dan bij hen. Ook tijdens een logeerweekend is de zorg optimaal en worden ook alle medische ontwikkelingen gecheckt zoals bijvoorbeeld de medicatie of andere bijzonderheden. En als er iets zou gebeuren, dan is hij op de plek waar ze hem het beste kunnen helpen.

Kind aan huis

Er is verder volop te doen voor hem, zowel binnenshuis als buitenshuis en tijdens de logeerweekenden wordt ook regelmatig een activiteit met de kinderen/jongeren ondernomen. Hij voelt zich op Kempenhaeghe dan ook letterlijk kind aan huis. Wat kunnen wij ons als ouders nog meer wensen?

Hierdoor kunnen wij met een gerust hart elke keer dat hij gaat logeren op Kempenhaeghe onze accu opladen en energie bijtanken zonder dat we ons zorgen hoeven te maken om ons kind. Ook de andere kinderen kunnen dan even op adem komen. Want we weten ook dat wanneer er iets speelt of iets niet duidelijk is dat Kempenhaeghe altijd direkt kontakt opneemt om te overleggen.

Gelukkig biedt de zzp-indicatie die ons kind heeft de mogelijkheid om deze logeeropvang te kunnen financieren zodat wij het als gezin kunnen blijven volhouden.”

Lees meer over Logeren »