Tips & trucs

Heeft u zelf een goede tip, geef hem dan door aan het team van ketogeen dieet:
ketogeendieet@
epilepsievereniging.nl

Hieronder vindt u een aantal algemene tips.
Uiteraard zijn er nog veel meer adviezen te geven.

De omgeving

  • Soms reageert de omgeving afwijzend op het dieet, dat kan erg confronterend zijn. Ook vinden mensen het soms zielig voor uw kind. U kunt hierop reageren door te antwoorden dat het dieet een bewezen medische behandeling is voor epilepsie. U kunt er op wijzen dat het hebben van veel aanvallen ook zielig en onwenselijk is. Verder zijn er veel kinderen en volwassenen met andere diëten die ook niet makkelijk zijn, denk maar eens aan glutenintolerantie of voedselallergie.

Een voorbeeldbrief »

  • Maak een brief waarin u uitleg geeft over het dieet aan iedereen die met uw kind te maken krijgt. Een voorbeeld van zo’n brief vindt u hier. Neem de tijd de brief persoonlijk te bespreken met iedereen waarvoor dat nodig is. Wijs mensen er op dat ze u bij twijfel altijd bellen voor overleg. De eerste weken zult u veel vragen krijgen, maar ook daarna zal het nodig blijven uitleg te geven.
  • In het begin kunt u zich erg onzeker voelen: dat is heel normaal. Stel de vragen die u heeft gerust aan de diëtist, de ketocoach of aan andere keto-ouders. U zult zien dat het allemaal erg snel went. En mocht het dieet uw kind helpen, dan is dat een enorme motivatie!

Maak meer van de maaltijd

Kooktips

Surprised

Let er op dat veel kruidenmixen zetmeelproducten (en dus koolhydraten) bevatten.

  • Kook groente zo kort mogelijk in weinig water. Stomen of roerbakken kan een goed alternatief zijn. De maaltijd houdt hierdoor meer “bite” en smaak.
  • Gebruik rauwkost om de porties groter te maken, meer vezels toe te voegen (goed tegen obstipatie) en wat kleur aan de maaltijd te geven.
  • Vitamines worden bij een korte bereidingstijd optimaal behouden.
  • Gebruik specerijen, (verse) kruiden, azijn, mosterd, zout, peper of zoetstof, vanille-essence of citroensap om smaakvariaties aan te brengen in basisrecepten. Deze smaakmakers zijn (in beperkte hoeveelheden) vrij te gebruiken gebruiken in het dieet. Kijk eens in het kruidenrek van de supermarkt naar kruiden om de recepten mee op smaak te brengen.
  • Ketchup en curry bevatten veel koolhydraten! Wees hier zeer matig mee of bereken in het recept!
  • Wees creatief met de producten uit de supermarkt! De voedingswaarden kunnen vaak op de verpakking worden gevonden en simpel worden meeberekend. Controleer altijd of het nog wel klopt, niets blijkt zo veranderlijk als een fabrikant! Voor veel produkten kun je de waarden ook vinden in de Nevo-tabel. Die is te bestellen bij het voedingscentrum in Den Haag, telefoon 070 – 3068888070 – 3068888.

Aan tafel!

  • De porties bij het ketogeen dieet zijn veel kleiner dan normaal. Door het hoge vetgehalte zijn ze overigens wel even vullend. In kleine bakjes en op kleine bordjes lijken de porties groter. Een bord met een vrolijke of toepasselijke (kerst, pasen) rand lijkt kleiner en voller dan een groot effen bord.
  • Voor sommige kinderen is het prettig als de maaltijd een beetje ‘gepimpt’ wordt. Versier het gerecht met een vlaggetje, een mooie spies of een speciaal rietje. Leg de gerechten in de vorm van een gezichtje of gebruik een leuk bordje; dergelijke zaken doen soms wonderen! Gebruik uw fantasie.
  • Het is belangrijk dat alles helemaal wordt opgegeten. Zorg voor voldoende spatels in verschillende maten. Leg ook spatels neer op school of het kinderdagcentrum. Ze zijn te koop bij zaken als Blokker, Marskramer en Hema. Siliconenspatels zijn bestand tegen hoge temperaturen.

Organisatie

  • Maak een map waarin u uw recepten opbergt. Handig is een systeem te bedenken waardoor u de recepten terug kunt vinden, bijvoorbeeld door een indeling te maken naar ‘ontbijt’, ‘lunch’ en ‘avondmaaltijd’. De avondmaaltijd kunt u bijvoorbeeld weer rangschikken op vlees of vismaaltijden.
  • Het is handig om vooruit te koken: ontbijt en lunch voor de volgende dag kunnen de avond te voren al (voor)bereid worden.
  • Gaat uw ketokid naar school of KDC of gaat u zelf op stap: de voeding moet dan natuurlijk mee. Het is handig om kleine bakjes met deksel aan te schaffen. Als uw kind een ketoshake drinkt, kan dit vervoerd worden in een klein babyzuigflesje: dit is ook handig om de shake te schudden als u bijvoorbeeld olie en slagroom heeft berekend voor uw kind. Koelhouden kan in een koeltas, om het zuigflesje past ook een koelhouder voor blikjes.
  • Als u vooruit-kookt zijn al die bakjes en flesjes moeilijk uit elkaar te houden: een idee is om gebruik te maken van stickers van ‘goedgemerkt’. Bij deze firma kunt u vaatwasbestendige stickers kopen, met daarop de naam van uw kind. De stickers zitten per vijftig in een verpakking, tien van elke kleur. Door per maaltijd stickers in één kleur te gebruiken, is simpel te zien én over te dragen wat bij welke maaltijd hoort.

Decembermaand

De kerstdagen staan voor de deur en voor ketokinderen (en hun ouders) betekent dat nogal wat. De winkels, etalages en reclamefolders staan vol met allemaal lekkere dingen…..die meestal helemaal niet geschikt zijn voor een kind op het ketogeen dieet … Dat is confronterend.

Hoe kun je nu van de decembermaand toch een gezellige periode maken? Daar zijn een aantal dingen voor nodig. Belangrijk is dat we ons bewust worden dat velen van ons eten en ‘gezelligheid’ aan elkaar koppelen. En het goede nieuws is dat het best mogelijk is om voor ons ketokind iets bijzonders te maken, dat past in de decembertraditie!

Eten en gezelligheid

Allereerst gaat het erom dat we ons bewust worden wat eten eigenlijk voor ons betekent:

  • speculaas, chocoladeletters en marsepein horen onlosmakelijk bij sint
  • kerstkransjes, chocoladekerstballen en een uitgebreid kerstdiner ‘maken’ de kerstdagen.

Belangrijk is dus te bekijken hoe we de fijne gevoelens los kunnen koppelen van bepaalde etenswaren, en te zien hoe we de juiste sfeer kunnen creëren, met andere zaken. De sintsfeer is ook goed op te roepen met een leuk bordje, een gezellig servetje, of een poppetje. De kerstsfeer wordt gemaakt met een kaarsje, een leuke aankleding, of een klein kerstpopje bij het bord. Wees creatief!

Lastig is hoe om te gaan met de rest van het gezin: het kan pijnlijk zijn als de rest van de familie iets lekkers eet en het ketokind dus niet….

Hij werd er wel in betrokken, mocht bijvoorbeeld uitdelen. Voor Bram was er dan iets anders lekkers, wat hij heel speciaal lekker vond: een nootje (in een grappig bakje!), twee olijven op een paraplu-stokje, een stukje komkommer met een vlaggetje. Hij heeft dit na korte tijd geaccepteerd (al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het in mijn hart altijd sneu heb gevonden…maar ja).

Decemberlekkers voor het ketokind

Speciale chocoladeletters

Er is suikervrije chocolade, zelfs in de vorm van chocoladeletters, te koop bij banketbakker of in de schappen van supermarkten die in principe kunnen op het dieet. Of deze chocolade inderdaad past binnen het dieet van uw kind hangt onder andere af van de gebruikte zoetstoffen. Overleg bij voorkeur met uw diëtist.

Als uw kind stabiel in ketose is, is het misschien mogelijk te proberen of het een klein stukje van deze chocolade kan eten.

Voor alle snoep geldt:

probeer dit heel voorzichtig uit, en overleg eventueel met de diëtist!

Adventskalender

Tip van een creatieve moeder: dit betreft ook suikervrije chocolaatjes. Deze mevrouw maakte een adventskalender door uit zo’n goedkope kalender de chocolaatjes te verwijderen en dan aubainmarie suikervrije chocolaatjes te smelten en die in de vormpjes te doen. Het is even werk, maar wel erg leuk.

Chocofiguurtjes

Suikervrije chocolade au bainmarie smelten, uitsmeren op een stuk bakpapier en daarna uitsteken met behulp van steekvormpjes. Eventueel garneren met hele kleine stukjes pinda of wat amandelsnippers.

Pindarotjes

Ook hier weer op basis van suikervrije chocolaatjes: pindarotjes! Chocolade au bain marie smelten en met een paar pinda’s tot pindarotjes te verwerken.

IJs van slagroom

Door geslagen slagroom in te vriezen is heel goed iets te maken wat door kan gaan voor ijs: eventueel voorzien van wat Slimpie Limonade siroop, of zoetstof, of eventueel wat fruit, zoals frambozen.

PS: Wist u dat olie zo heel goed ‘verstopt’ kan worden?

NB: Uiteraard dient u de slagroom, de olie en het fruit wel te berekenen voor uw kind!

Bakken met gemalen amandelen en/of ketocal

Bij onze Engelse collega’s van Matthews Friends is veel ervaring met bakken, zie vooral de link met kerstrecepten!

Op vakantie met je ketokid!

Op stap met je ketokid, dat klinkt zo simpel maar feit is dat ook op vakantie gaan wat meer voorbereiding vergt dan normaal. Daarom hierbij wat tips en trucs voor een fijne vakantie met het ketogeen dieet!

Voorbereiding

Als altijd is voorbereiding het halve werk.

Brief behandelaar

Bij de voorbereiding hoort dat je van de behandelaar van je kind een brief hebt gekregen (ruim op tijd aanvragen!) waarin hij verklaart welke medicijnen je kind gebruikt en dat je kind het ketogeen dieet volgt. In die brief staat ook welke medicijnen, dieetproducten en supplementen je daarom in je bagage hebt en ook dat je deze spullen in je handbagage mee moet kunnen nemen.

Zeker als je met het vliegtuig weggaat, is het verstandig een verklaring te hebben voor al die potten met ketocal die mogelijk voor iets anders aangezien worden!

Natuurlijk neem je het pasje van de zorgverzekering mee en de (nood)informatie die je van de arts en de diëtiste kreeg.

Voorraad medicijnen en dieetproducten

Neem op tijd contact op met de apotheek: zorg dat je voldoende medicijnen en dieetproducten in voorraad hebt.

Controleer altijd de voedingswaarden op de verpakking en pas het zo nodig aan in je berekeningsprogramma!

Buitenland of Nederland?

Ook met een ketokid kun je prima naar het buitenland. Blijf je in ons eigen land, dan kun je al je vertrouwde producten gemakkelijk kopen. Ga je naar het buitenland dan is dat niet altijd het geval, al is het assortiment in de meeste Europese landen meestal verrassend groot.

Hotel of zelf koken?

In de meeste hotels kun je niet zelf koken in de keuken. Dat heeft te maken met wet- en regelgeving en is geen onwil van de hoteleigenaar. Vrijwel altijd is het wel mogelijk om producten die je nodig hebt voor je kind een plek te geven in een koelkast/koelruimte, of te bewaren in de minibar op je hotelkamer. Vooraf bellen scheelt een hoop stress voor beide partijen. De ervaring leert dat een goede en vriendelijke uitleg veel mogelijk maakt!

Als je niet zelf kunt koken en je wilt toch met je kind uit eten gaan, neem dan vooraf contact op met de restauranthouder voor uitleg én overleg. Vaak kun je wel iets laten opwarmen in een restaurant, of kun je van te voren op de computer een maaltijd uitrekenen waarbij een stukje gebakken vlees met bijvoorbeeld sperziebonen uitrekent. Ter plekke weeg je dan af wat je kind nodig heeft.

Als er bij een kindermenu een klein presentje zit, vraag dan (buiten gehoor van je kind) of men er voor je ketokind ook eentje heeft. Bied beleefdheidshalve aan ervoor te willen betalen: mijn ervaring is dat dit nooit wordt aangenomen!

Voorraad

Bedenk welke producten je kind gebruikt en maak een inschatting of je die producten kunt kopen op je vakantiebestemming. Neem ze zo nodig zelf mee. Houdbare producten, zoals mayonaise en limonadesiroop zijn natuurlijk geen probleem. Lastiger is het met verse producten: koop eventueel voor in de auto zo’n klein koelkastje of zorg voor voldoende koelelementen.

Keukenspullen

Welke spullen heb je nodig uit je keuken? In elk geval de weegschaal, spatels, eventueel kleine bakjes, je favoriete koekenpannetje …. Handig is ook om vormpjes mee te nemen waarin je ijsjes kunt maken.

Laptop

Als je een laptop hebt is dat erg handig: zorg voor een recente update van het rekenprogramma. Op je bestemming kun je dan de maaltijden uitrekenen.

Zoek thuis alvast uit wat de voedingswaarden zijn van (verse) producten die je misschien gaat gebruiken en voer ze in in het berekeningsprogramma.

Zoals gezegd: controleer de voedingswaarden van de producten die je gebruikt en pas ze aan in je berekeningsprogramma.

Onderweg

Zorg voor voldoende maaltijden en drinken voor onderweg. Houd ook rekening met het feit dat je vliegtuig vertraging kan hebben, of dat je onderweg in de file komt. Zorg ook voor bestek.

Op je vakantiebestemming

Informatie geven

Ook als je op vakantie bent zal het meestal noodzakelijk zijn om mensen in te lichten over het feit dat je kind het ketogeen dieet volgt en wat je kind eventueel wel of niet mag eten of drinken.

Voldoende drinken

Als je naar een warme bestemming gaat, zorg er dan voor dat je kind voldoende drinkt.

Eten en drinken kopen

Koop zoveel mogelijk producten voorzien van de voedingswaarden. Controleer of deze waarden ook overeenkomen met wat je in je computerprogramma hebt staan.

Controleer ook of er (verboden) zoetstoffen in voedingsmiddelen zit!

Handige woorden en websites

Hoewel we nog geen uitgebreide informatie voor buitenlandse reizen hebben dachten we dat het prettig is om de belangrijkste termen in verschillende talen te kennen.

We hebben uitgezocht hoe je de “Google”pagina’s van een land kunt benaderen en welke sites volgens ons geschikte informatie bevatten om in het buitenland de hulpverleners op het juiste spoor te zetten.


 

Nederlands Duits Frans Spaans Italiaans
epilepsie épilepsie epilepsia epilessia
ketogeendieet Ketogene Diät régime cétogène dieta cétogena dieta chetogena / dieta chetogenica
epileptische aanvallen Krampfanfall, les crises épileptique Las crisis le crisi epilettiche
Anfälle, Krämpfe
Koolhydraten Kohlenhydrate glucides hidratos de carbono carboidrati
Vet (ten) Fett lipides grasa lipidi
Eiwitten Eiweiß protéines proteínas proteine
MCT vet triglicéridos de cadena media (TCM)
Google.nl Google.de Google.fr Google.es Google.it

 

 

Deze pagina delen