Ochtend-programma

Een verslag …

Bij de ontvangst zien we vele bekende én onbekende gezichten. De onbekenden zijn de grootouders van onze EpilepsiePlus-kinderen en we zijn erg blij dat die er deze dag bij zijn. Na wat over en weer praten onder het genot van een kopje koffie of thee vertrekt iedereen naar de zaal voor het ochtendprogramma. Zodra landelijk coördinator Maaike Ballieux iedereen heeft verwelkomd, kan de dag echt beginnen.

Bianca van Aerssen, moeder van Sean, vertelt haar indrukwekkende verhaal in de vorm van een interview dat afgenomen wordt door Saskia Pontier. Ook Saskia is moeder van een EpilepsiePlus-kind.

Onze volgende spreker is Hans van Dam. Op boeiende wijze vertelt hij over hersenontwikkeling, communicatie en moeilijk verstaanbaar gedrag.

Met een flinke scheut humor legt hij precies uit hoe het brein in elkaar zit en hoe bijvoorbeeld overvraging voor bepaald gedrag zorgt. Menigeen herkent veel in dit verhaal en heeft hopelijk ook wat aan de handvatten. Bekijk de presentatie van Hans van Dam.

Als laatste, voordat we gaan lunchen, introduceert Theo Heisen een nieuw boekje ‘Trilogie van toeval naar plan‘ over goede zorg voor mensen met epilepsie. Verder vertelt hij over de nieuwe weg die de Epilepsie Vereniging Nederland (EVN), noodgedwongen, in moet slaan. Hij vertelt over de Vrienden van de EVN, mensen die een jaarlijkse donatie doen, en over de Club van Honderd, bedrijven die misschien niets met epilepsie te maken hebben, maar die wel klanten of werknemers hebben die met epilepsie leven.

Tijdens de heerlijke lunch heeft iedereen genoeg tijd om bij te kletsen en de informatietafels langs te gaan.

Hier vinden we informatie van de verschillende groepen van de EVN zoals Nervus Vagus Stimulatie (NVS) en chirurgie, ketogeen dieet en uiteraard EpilepsiePlus. Naast onze eigen garde zijn ook medewerkers van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE) met een infotafel aanwezig. De ambulante begeleiding die deze groep levert aan de scholen die onze kinderen bezoeken is echt onmisbaar. In de infokraam van ‘Kind met handicap‘ vinden we allerlei spulletjes die precies bij onze kinderen passen en je niet zomaar ergens kunt kopen, zoals de knuffelkussens en interactieve boekjes met bijbehorende dieren die geluid maken.