Epilepsie en autorijden

foto van stuurHet Algemeen Dagblad bracht vanmorgen op de voorpagina het artikel ‘Beperk autorijden bij epilepsie’. Aanleiding is de uitspraak van de rechtbank in Breda die een automobilist veroordeelde voor een ongeluk waarbij twee vrouwen om het leven kwamen. De Epilepsie Vereniging Nederland (EVN) betreurt dit fatale ongeluk en betuigt medeleven aan alle nabestaanden.
De EVN wil graag reageren op de commotie die is ontstaan over de wetgeving voor het besturen van een motorvoertuig door mensen met epilepsie.

De EVN vindt dat:

• er een wettelijke meldingsplicht moet komen voor mensen met epilepsie. Zij moeten hun epilepsie melden bij het CBR;
  • mensen met epilepsie kunnen autorijden als zij aan de wettelijke eisen die daaraan zijn gesteld voldoen. De richtlijnen hiervoor zijn per 1 januari 2013 geactualiseerd en aangepast aan Europese regelgeving;
  • het ongewenst is om een algemeen rijverbod op te leggen aan mensen met epilepsie. Als iemand aan de richtlijnen voldoet, is de kans op een aanval volgens statistische berekeningen te verwaarlozen;
  • mensen niet meer naar een onafhankelijk neuroloog moeten voor een medische keuring, aangezien dat onnodige hoge kosten met zich meebrengt. Bovendien zijn er grote verschillen in de tarieven die keuringsartsen hanteren. Het zou wenselijk zijn als een verklaring van de eigen neuroloog voldoet voor het CBR.

In de brochure ‘Epilepsie en rijgeschiktheid‘ kunt u meer lezen over de huidige wettelijke richtlijnen.

Lees het artikel ‘Beperk autorijden bij epilepsie‘ (Algemeen Dagblad) »