Nervus Vagus Stimulatie

Contactgroep NVS-dragers

Nervus Vagus Stimulatie is een aanvullende behandeling voor mensen met een moeilijk behandelbare epilepsie, waarbij een soort ‘pacemaker voor de hersenen’ kan zorgen voor minder aanvallen, minder heftige en/of kortere aanvallen en sneller herstel na een aanval.

Voor wie wel en voor wie niet NVS?

In Nederland komen personen voor Nervus Vagus Stimulatie (NVS) in aanmerking die epilepsie hebben en:

• onvoldoende baat hebben bij medicijnen door slechte effectiviteit en/of veel bijwerkingen;
  • niet in aanmerking (willen) komen voor een epilepsie-operatie;
  • of een operatie niet effectief is gebleken.

In Nederland is er geen absolute reden om NVS te weigeren, alleen indien er sprake is van:

Bij NVS krijgt een hersenzenuw in de hals (de linker nervus vagus) kleine stroomstootjes waardoor signalen naar de hersenen gezonden worden waardoor soms de aanvallen onder controle komen, in aantal verminderen of het herstel na een aanval sneller verloopt. NVS is een aanvullende behandeling, het vervangt medicatie meestal niet.

U vindt hier – ook via het menu aan de linkerkant – alle informatie die u inzicht kan geven in wat Nervus Vagus Stimulatie inhoudt.

Vragen of contact?

Heeft u een vraag over NVS of wilt u in contact komen met iemand die zelf ervaring heeft met NVS (dit kan ook de ouder van een kind zijn of een partner), neem dan contact op met de landelijk coördinator
Marrie Kuijper, e-mail:  NVS@epilepsievereniging.nl of bel naar tel. 078-6166060.