AanvalsPoli voor Kinderen noordelijke provincies

Logo Martini ZiekenhuisHet Martini Ziekenhuis heeft sinds dit jaar een AanvalsPoli voor Kinderen. Deze poli is bedoeld voor kinderen die één of meer aanvallen hebben gehad en waarbij de huisarts, kinderarts of neuroloog denkt dat er mogelijk sprake is van epilepsie. De poli heeft een bovenregionale functie: kinderen van 0 tot 18 jaar uit Friesland, Groningen en Drenthe kunnen binnen twee weken terecht op de poli.

De AanvalsPoli voor Kinderen biedt expertise om bij kinderen snel en adequaat een diagnose te stellen. Prof. dr. Oebo Brouwer, kinderneuroloog in het UMCG en drs. Nynke Doornbal, kinderarts-kinderneuroloog in het Martini Ziekenhuis, zijn de initiatiefnemers van deze multidisciplinaire poli. De poli is opgezet in samenwerking met het UMCG, de afdeling Klinische Neurofysiologie en de Epilepsie Vereniging Nederland.

Lang niet altijd epilepsie

Epileptische aanvallen ontstaan door een plotselinge, tijdelijke verstoring van de elektrische prikkeloverdracht in de hersenen. Doornebal: ‘Ouders schrikken vaak enorm als ze voor het eerst een epileptische aanval bij hun kind zien.’ Epileptische aanvallen kunnen zich uiten als grote aanvallen met schokken en bewustzijnsverlies, maar kunnen ook veel subtieler zijn. Bij kinderen komen allerlei aanvallen voor. Dat kunnen epileptische aanvallen zijn, maar bijvoorbeeld ook aanvallen van migraine, flauwvallen of wegrakingen door hartritmestoornissen. Bij slechts een derde van de kinderen bij wie er verdenking is op epilepsie wordt deze diagnose bevestigd. Doornebal: ‘Het mooie van deze poli is dat alle onderzoeken op één dag worden verricht, met direct aansluitend een diagnosegesprek waarin advies wordt gegeven over het vervolgtraject. Zo hebben patiënten en hun ouders binnen één dag meer duidelijkheid.’

Als de diagnose epilepsie wordt gesteld, wordt een behandeladvies gegeven. Er vindt een uitgebreid gesprek plaats met de epilepsieconsulentes die veel aandacht schenken aan de psychosociale begeleiding. De medische behandeling wordt zoveel mogelijk overgedragen aan de kinderarts of neuroloog in de eigen regio.

Met deze werkwijze sluit de AanvalsPoli voor Kinderen aan bij de visie op zorg van de Epilepsie Vereniging Nederland.